12 september 2010

Torparvåndor och svåra val


FÖR FYRA ÅR SEDAN fick torpet nya taktegel och en ny veranda i stället för den ursprungliga, genuina, men kalla och mörka farstun. Vi våndade oss för ingreppet. Skulle torpet lida av att få en modern glasveranda? Men idag vet vi att både torpet och vi älskar verandan. För fyra år sen våndades jag med val av material och färger till verandan, men idag vet jag att jag valde rätt. Vitmålad råspont på innerväggarna, vitlackat pärlspont i taket och rejäla, mörklackade bräder på golvet. Naturligt, naturenligt och ljust! Precis som vi och torpet vill ha det.

IDAG VÅNDAR VI OSS inför den kommande tillbyggnaden av torpet som skall ge oss ett sovrum och innetoalett. Kommer torpet att lida av att växa på längden med 4,5 meter. Hur passar nya fönster, ducsh och innetoalett in i ett hundraårigt torp? Och jag våndas med val av material och färger. Det skall vara naturliga material - men hur balansera ekonomi och ekologi? Hur mycket mer får gedigt trä kosta än laminat och skivor? Snart, snart skall de här besluten fattas. Men när de väl är fattade vet jag att både vi och torpet kommer att vara nöjda!!

Inga kommentarer: