08 juni 2014

Drömmen om den vita månskensträdgården

Som så många andra drömmer jag om den vita trädgården. Eller åtminstone den delen av trädgården, där  gula blommorna är förbjudna (på något konstigt vis smyger gult sig in i alla rabatter hos mig).
Jag vill ha en plats i trädgården, där allting är harmoniskt och svalt i vitt och grönt. 
Månskensträdgård, brukar det ju också kallas, eftersom de vita blommorna lyser i skymningen - och framförallt i månskenet. Jag vill placera min vita rabatt i anslutning till "skogsträdgården", så att de vita växterna får en bakgrund av skog och buskar och så att de lyser upp skogen. Trots att månskenet inte riktigt når fram här.

Min anspråkslösa början till vit trädgård består bl.a. av spetsmössa, Tiarella cordifolia, som gladde mig genom att bilda en tät matta på enbart ett år. Och nu blommar de så skirt längs skogsstigen. 

I år blommar också den eländiga rhododendron-kraken, som jag planterade sommaren 2012, men som hjortarna mumsade i sig, genast följande vinter. Har inte förr märkt att hjortar äter rhododendron, men den här finska PMA Tigerstedt-roddisen tyckte de gilla.
Kvar fanns inte mycket, men den har nu tagit sig och blommar nu för första gången. Men endast två blommor....


Väldigt anspråkslös, men vacker tycker jag också den här kombinationen är, vanligt randgräs och nåt slag av bräcka (?).  Randgräset har jag på flera ställen i trädgården och jag har inte (hittills)  problem med att det skulle vara för invasivt. Jag tycker det passar fint med andra växter i vitt. Bl.a. har jag den tillsammans med en hosta med vit-gröna blad, under midsommarrosen, som ju också blommar i vitt.


I år har nog våren och försommaren bjudit på ett överflöd av vitt! Sällan har äpple, plommon, körsbär, päron mm. blommat så rikligt. I år har vi suttit i hammocken under äppelblom - ja det är också en lyx att njuta av.


Efter äppelblommen kom ett överflöd av vitt på hägg och rönn. Och nu håller syrenen snart på att blomma ut här hos oss. Men nu i veckoslutet satt vi länge i syrenbersån och njöt av den härliga doften.


Till allra sist måste jag bara påminna om att naturen, speciellt under vår och försommar står för underbara vita fält av blommor. Bara man låter naturen - och gräsklipparen - vara i fred. För om man behöver EN orsak för att INTE klippa gräs så är det den här: Ett fält av hundloka. Det kan ju INTE bli vackrare! 


Som en minneslista för mig själv - och kanske till glädje för någon annan - så publicerar jag här två länkar med inspiration och kunskap om den vita månskensträdgården. 






1 kommentar:

Marianne på Tallbo sa...

Du har det sååå sött :)
Midsommarkram