09 november 2014

Sommarens fem bästa!

Efter en lång och underbar sommar och höst har vi nu stängt Rosendal-torpet för säsongen. Nu blir det bara korta besök för att mata fåglarna och se över stället. Ja, jul skall vi ju förstås fira här, om inget oförutsett inträffar. 
Nu har vi framför oss ett halvår som kan ägnas åt planering av och drömmar om nästa såsong.
Jag bläddrar i mängden av foton från sommaren. Jag ordnar i mappar, raderar och sparar. Samtidigt känns det som en riktigt nostalgitripp. Visst hade vi en härlig sommar, full av blommor, grönska, njutning.Bland mina foton väljer jag nu att minnas fem av sommarens bästa:

1. Skogen
Den nya vägen till "skogsträdgården" på våren.

Vägen till skogsträdgården, med humleportal.
Jag älskar skogen runt torpet. Den "riktiga" skogen, med tall och gran, mossa och stenar, bär och svamp. Men också vår egen lilla flik av skog, den jag brukar storslaget kalla för skogsträdgården. I år grävde jag en ny väg och lagade en liten humleportal av armeringsnät. Jag är riktigt nöjd med ingången till skogsträdgården och tror att vår lilla skog också börjar bli sån jag vill. En fin balans mellan naturlig och odlad.

2.Fåglarna
Kornknarrägg
Jag är så lyckligöver att fåglarna trivs hos oss! Jag tror det har häckat fåglar i alla holkar (ett tiotal). Förutom mesar, stare och flugsnappare har vi i år också haft pilfink i holkarna. I år hittade också ladusvalorna vår vedbod, men tyvärr misslyckades deras häckning. En enda stackars svalunge kläcktes, och även den dog. 
Den stora glada överraskningen var ändå att kornknarren häckade på vår äng. Jag både såg den och hittade fem kläckta äggskal. Enligt bekanta fågelskådare var det enda häckande kornknarren på vår ö.
Vår damm är inte stor och inte så fin. Men denna torra sommar har den varit till stor glädje för både oss och fåglarna. Ofta har fåglarna fullkomligen köat för att bada! Ett extra bonus för oss är att vi ser dammen från köksfönstret. Man kan stå och diska och se på när fåglarna badar!


Även brandliljorna trivs vid dammen. De har utan lov valt att slå sig ner här. Och, tjaa....då måste de väl få vara här då!

3. Det vildvuxna, självsådder


Vilken blomsteräng vi fick i år av självsådda vallmon, prästkragar, ringblommor mm. Vad glad jag är för att jag inte flitigt rensar bort det som kommer upp av sig själv!
Ja, det här skulle ju bli en ny rosenrabatt, men rosorna har stampat på stället. I stället bjöd självsådda vallmon på en enorm färgprakt som älskades av blomflugor och andra pollinerare! En verklig höjdare för alla!
4. Maten från natur och trädgård
Vilken lyx  att kunna gå ut i trädgården efter en gourmetmåltid! I år har jag inte haft mycket nyttoväxter, eftersom jag nu tar upp en ny köksträdgård.  Istället har jag mer och mer upptäckt de vilda delikatesserna, som våtarv, kirskål, nässlor. Lite kryddörter har jag förstås haft. Och jag har återupptäckt en favoriträtt från min barndom; knäckebröd med klippt persilja och tomat. Läcker kvällsdelikatess!

Två gourmetgrönsaker har i alla fall funnits i min trädgård - och till stor glädje. Squash och störbönor. Störbönan blauhilde var en  positiv överraskning, som jag absolut vill ha igen. Högproducerande och läcker. Och vilken delikatess squashblommor är! Jag vänder dem i äggula och skorpmjöl och steker dem lätt. Ibland fyller jag dem med ost, men det är inte nödvändigt.
5. Hammocken, dvs vila, avkoppling och njutning

Till sist en bild av mig i hammocken. Den bilden får symbolisera vila och avkoppling. Många undrar hur jag hinner med allt i trädgården. Jag kunde publicera många motsvarande bilder, från någon av våra andra sittplatser i trädgården. Jag och gubben min, vi har verkligen tid att njuta av och i vår trädgård. Det är viktigt, det behövs! Trädgård skall vara njutning, inte en stressfaktor!




Inga kommentarer: