16 november 2014

Sommarens små och stora projekt

Under sommaren har det spikats och sågats  och pysslats i Rosendal-torpet. Till den milda grad att jag också sågade mig i fingret...Resultatet av det är ett litet ärr från fyra stygn. Men resultatet är också den här nya portalen, som leder in i fjärilsträdgården.
Jag ser för mig hur den är täckt av rosor och klematis. Men, tjaa...jag har ju också livlig fantasi....


  En gammal sängbotten blev en liten blå trädgårdsbänk. Även om den inte är så sittvänlig, så är jag rätt nöjd. När man sakta flanerar i trädgården, kan man i (om inte annat) ställa i från sig vinglaset på bänken, medan man förstrött böjer sig ner för att riva upp lite ogräs....
Bakom bänken finns ett vindskydd som jag snickrade av gamla träribbor. Framför staketet har jag planterat kaprifol, vallmo och höstblommande insektdragare.Jag tänkte ju förstås att man sku kunna sitta här i lä och känna doften av kaprifol.
Men, ja, också här vinner fantasin över verkligheten....

  De gamla träribborna räckte också till ett blomtorn för luktärterna. Modellen växte fram efterhand och efter det virke som jag hade. Jag byggde först två sidor och fogade sen samman dem.



Jag hade lite problem med toppen på pelaren. Nu vet jag hur jag borde ha gjort, men då fick jag inte till det, så jag prydde den fula toppen på tornet med en loppishatt.Det blev helt kul, tycker jag.


Jag har också ägnat mig åt mindre pyssel och gjutit i betong.
Det här lilla brickbordet fixade jag av en gammal spade och en bricka från loppis.
Jag sågade av spadskaftet, borrade hål för en träpropp i vardera ändan av spadskaftet och i brickan och limmade ihop allting.
Lätt att ställa ifrån sig, där man behöver ett bord för kaffekoppen, tänkte jag.
Nåja....inte så himla fiffigt, trots allt, men låt gå som växtstöd eller annars bara pynt....

I allafall har jag fått blodad tand på att inreda trädgården med loppisfynd och återvinningsprojekt. Nu, under vintern samlar jag idéer. Vill därför sluta med att tipsa om en härlig bok på finska, Kierrätyspuutarha av Heidi Haapalahti och Teija Tuisku. Fast, visst, man hittar ju massor med underbara idéer på nätet också. Och Pinterest är ju en guldgruva, där jag också öppnat en anslagstavla med inspiration för kommande projekt.

Inga kommentarer: