08 juni 2010

Mamma har alltid rätt!

ALLT OFTARE CITERAR JAG MIN MAMMA, säger "siochså sa alltid mamma". Jag vet inte om det är ett tecken på ålder, på klokhet eller på att jag själv är mamma och vill förmedla intrycket av att mammor, det är förnuftiga kvinnor! Min mamma har varit borta från jordelivet i några år, men ändå kommer jag ihåg henne och säger för mig själv "mamma du hade nog rätt". Ibland har jag också ångrat att jag inte lytt hennes råd, men i år har jag åtminstone hittills varit lydig. Jag har inte planterat ut något innan järnnätterna är förbi. För järnnätterna kommer! Det säger mamma - och mamma har alltid rätt!

ENLIGT BONDEPRAKTIKAN kan järnnätterna infalla så sent som mellan 13 och 18 juni. Natten till den 2 juni är också kritisk. Min mammma sa att järnnätterna inträffar runt den 10 juni. I år var det en lindrig järnnatt mellan 5 och 6 juni, då endel växter frös. Men ännu är inte loppet kört. Eftersom Rosendal är ett frostkänsligt område så får nog mina små plantbebisar hålla till inne på verandan ännu. Men om jag kan hålla mig, så länge som till 18 juni, det är nog högst osannlikt. Sen får nog mamma säga vad hon vill.

Inga kommentarer: