06 juni 2010

Ogräs eller blommor, lust eller last?


SKILLNADEN MELLAN OGRÄS OCH BLOMMOR är hårfin. Ogräs är växter som växer på fel plats, sägs det. Men vadå? Fel plats? Vem bestämmer vad som är rätt eller fel plats? I min trädgård försöker åtminstone jag bestämma....Men - allt mer och mer har jag insett att det är naturen som bestämmer. Och då blir trädgårdsjobbet betydligt mer harmoniskt....

OM JAG SKALL BESTÄMMA måste jag rensa ogräs och slå det höga gräset och röja i snåren och putsa fogarna mellan stenplattor och gno an för att hålla grusvägarna ogräsfria. Det är ett evigt slit. DET är mer last än lust....

NÄR NATUREN BESTÄMMER ger den mig blommor på de mest oväntade ställen. Mitt i blomrabatterna dyker något konstigt upp, mellan stenfogarna har ringblommor och backnejlikor frösått sig och i gångarna mellan odlingsbäddarna, där växer det mer än i odlingsbäddarna. All den här grönskan får jag utan att så, hacka och vattna. Det är bara att njuta. DET är mer lust än last!
 
Posted by Picasa

Inga kommentarer: