28 juli 2010

It´s all in the swing!


JAG KÖPTE EN NY, DYR LIE, men den fungerar inte. Med den texten uppdaterade jag min Facebook-status nyligen, varpå min intelligenta dotter kontrade med inläggets rubrik. Nu har jag tränat mer med min lie och börjar få upp den rätta och swingen. Men medger, inte är det lätt att slå det gamla, hårda starrgräset.

VI HAR ALLT FÖR MÅNGA ängar och områden som borde slås. Björklunden är efter sju års arbete i vettigt skick. Gräset växer inte så högt, marken börjar övergår i mossa och starrgräset har ersatts av vilda blommor. Bland årets nya arter såg jag bl.a. axveronikan och det gladde mig otroligt. Fafas ängen är andra årets projekt. Gräset är högt, men det börjar bl.a. ersättas av prästkragar. Trekanten är det stora området mot vägen som vi inte ännu gjort något åt. Gräset är midjehögt och varvat med sly, kvistar och älggräs. I fjol började jag "försöka" slå - orkade med ett litet område - och slog då fram massor med sorkbon. Årets projekt är att slå hela området. Planerna är att delvis flytta trädgårdslandet hit. Potatis, jordgubbar, bönor.....men också delvis en blomsteräng med vilda blommor.....

JAG SER FÖR MIG hur fint det blir. Bara jag orkar låta lien gå....

Inga kommentarer: