31 juli 2010

Om pynt i trädgården


NU MÅSTE JAG ERKÄNNA - jag gillar att pynta i trädgården. Men pynt för mig är inte trädgårdstomtar och porslinsstatyer. Däremot tycker jag om portaler och andra byggkonstruktioner, blompelare, stenar och rostiga järngrejor. Det skall helst vara "pynt" som är gammmalt eller återvunnet, som har patina eller en historia. Eller som annars "hör hemma" i naturen. Eller som kanske fyller nån funktion, eller annars är kärt - av en eller annan orsak....

I MIN TRÄDGÅRD kunde det finnas hur mycket som helst blomstörar och pelare. Gamla trädgårdsstolar, bänkar och stockar är för mig en form av "trädgårdspynt". Speciellt gillar jag portaler, broar och portar som ger en möjlighet att gå in i följande trädgårdsrum. Gamla rostiga trädgårdsredskap och krukor är trevligt "pynt" i min trädgård. Jag tycker också att fågelholkar är en form av pynt. De är vackra, men fyller samtidigt en funktion. Däremot fyller min väggödla ingen funktion, men jag gillar den ändå. Den fixade jag till av hönsnät i början på semestern och nu pryder den bodväggen tillsammans med blomkrukan - som inte heller är annat än pynt. Både blomkrukan och ödlan har fått sig ett lager med svart färg. För jag gillar också att måla mitt trädgårdspynt....

Inga kommentarer: