18 juli 2010

Straffarbete?

 
Posted by Picasa

MIN MAN SÄGER att jag gör straffarbete. Det är nästan 30 grader varmt – och jag håller på med stenarbete! Jag lägger plattor och sten runt mina nya örtbäddar och förstorar min sittplats i potagerträdgården. Jag gräver bort lerjorden – och måste ta järnspettet till hjälp för att rå på den hårda jorden. Jag fyller gropen med sand, bär betongplattor och natursten. Svetten rinner – nej forsar ner i ögonen, längs bröstet.

MEN JAG ANSER att jag njuter. Jag vilar mycket mer än jobbar. Sätter mig ner på min slitna plaststol och dricker saft – eller cider när jag riktigt firar. Det surrar av miljoner humlor som tumlar vällustigt omkring bland vitklöver och i oreganohäcken runt sittplatsen och otaliga fjärilar fladdrar runt oregano, dillkronor, temynta, blåeld och snokört. Vallmoblommor lyser grannt röda mot det oranga fältet av ringblommor. Trädgårdslanden är som vanligt ett virrvarr av blommor och grönsaker. Lustfaktorn är extremt hög. Vad gör det fast svetten rinner, bara man ger sig tid att njuta av allt det lustfyllda runt omkring en.

OCH JAG ÄR RÄTT NÖJD med slutresultatet. Trots att jag har fuskat massor. Trots att det inte är rakt och precis. Men det är precis som resten av trädgården. Mera lust än last!

Inga kommentarer: