04 juli 2012

Min blomsteräng - och drömängen

För varje år finns det lite mera vilda blommor på ängarna kring  Rosendal torpet. Det gör mig så glad att märka att ängsklocka, prästkrage, gökblomster mm. sprider sig. 
Det gör mig också så glad att märka att fjärilar och andra insekter är glada....

Men det är nog inte lätt att skapa fina blomsterängar, det kräver både tid och ork. 
Jag har jobbat rätt hårt med ängarna i ca tio års tid och behöver nog tio år till, tror jag....



Hittills har jag ett område med ängsklocka, ett med prästkrage osv. Målet är ju att de skulle beblanda sig, men hittills tycks de trivas bäst var för sig...

Det största problemet är nog ändå att hålla undan det höga gräset. De är inte så svårt att slå med lie, men det knepiga är att jag inte har mage att slå när det alltid finns blommor som står i knopp. Och innan blommorna har blommat ut är gräset midjehögt....
Borde kanske slå det i början av juni...

 .I år är jag ändå glad för att en vän vill ha det hö som ängarna producerar för sina får. Fast egentligen borde jag ju istället ha får själv, här på Rosendal ängarna. 

För en tid sen hittade jag drömängen när jag gjorde en skogspromenad. Berättar inte i vilken skog jag promenerade, det får förbli en hemlighet...
Det var en alldeles ofattbart vacker blomsteräng!  Det mest fantastiska var mängden av nattvioler blandat med alla andra ängsblommor. Ja, här fanns faktiskt tusentals nattvioler.
Så vackert kan endast naturen skapa - ja med lite hjälp, för ängen slås nog regelbundet!

Inga kommentarer: