20 juli 2014

Isop - en av mina favoriter

 Isop -  Hyssopus officinalis - är en av mina favoriter i örtträdgården. Eller fjärilsträdgården som jag numera kallar den delen av trädgården. Ja, isop är en gammal krydd- och medicinalväxt, men i min trädgård finns den nog främst till för att glädja fjärilar, humlor och andra pollinerare. 

Isop är en flerårig halvbuske. På våren klipper jag nog ner den ganska rejält och jag brukar nog också förnya den helt med ett par års mellanrum. Den kan bli rätt risig och ful....
Men den självsår sig rätt kraftigt, så det är inget problem med nya  plantor.

Jag använder isopen som kantväxt i flere rabatter. Eftersom den också tål att beskäras hårt, så passar den fint som en liten häck. Kanske ett alternativ till buxbom, här på våra breddgrader.
Fast i och för sig tycker jag att det är lite synd att klippa den så hårt, för det är ju blommorna som är en tillgång för pollinerarna. 
Isop finns med rosa, blå och vita blommor. Problemet är att veta vilken färg den lilla fröplantan har....
Min isop"häck" i bilden ovan består av vitblommande isop - tror jag.

Enligt WSOY:s Suuri yrttikirja är blommorna läckra i sallader. Man skall också kunna tillverka extrakt som är bra läkemedel för hosta, astma och andra sjukdomar i andningsvägarna samt som botemedel för urinvägsinfektioner. Samtidigt varnar man dock för att inte använda stora doser och långvarigt. 
Jag har som sagt inte provat. Men kanske jag skall någon gång.....

Inga kommentarer: