06 september 2011

Jag gräver nya drömrabatter - MEN.....


Den gula nunneörten och hostan tycker om varandra, men bor i fel rabatt. Dagliljan har växt sig för stor. Nävorna har för trångt!

Jag älskar trädgårdshösten! Då kan jag gräva, dela och flytta. Jag kommer fortfarande ihåg vad som växer var. Jag vet vad som växer på fel ställe och borde flyttas och ser vad som har blivit för stort och borde delas. Jag har samlat bilder om hur drömrabatten borde se ut och jag har gjort en fin plan. Förväntansfullt greppar jag spaden. Nu skall det bli ordning i rabatterna!

Jag gräver upp hostan och nunneörten. MEN i rabatten, dit jag tänkt flytta dem, finns blommor som skall till en ny rabatt. Men den rabatten finns inte ännu! Jag börjar gräva den och fyller på med kompost. Jag borde också ta lite av den fina mylla som finns i rabatten där jag nästa år skall bygga kompost. Men då måste jag först flytta perennerna som nu växer där. Och de skall till rabatten längst bort i trädgården. Men där finns en massa fröplantor som jag borde gräva upp och sätta i krukor inför trädgårdsklubbens plantbyte. Och när jag går efter planteringskrukor hittar jag krukor med hosta som jag nästan glömt. De skall ju grävas ner. Och då kommer jag ihåg att jag också köpt nya tulpanlökar. Vart hade jag tänkt dem måntro.....
När jag väl är färdig har mina nya rabatter ingen som helst likhet med min trädgårdplan. Men vad gör det. Det ska ju finnas rum för spontanitet också!

Inga kommentarer: