01 september 2011

I nästa år skall jag vara snäll!


Jag har aldrig blivit vän med den stackars mossrosen, vars namn jag aktivt glömt. Den var kanske den första rosen jag köpte. Jag har flyttat den längre och längre bort i trädgården och gjort allt jag kunnat för att missköta den. Orsaken till min aversion är att den är så vass! Men jag måste nog be den om ursäkt, så vackert som den står och blommar, nu i slutet av sommaren. Den har inte blivit så stor (undra på det, eftersom jag grävt upp den varje år...) men den har fin färg på både blad och blommor - men äckliga taggar!!

En favorit är däremot den lilla marktäckarrosen, Fairy (nedan). Den kommer sent igång, men blommar länge och med mängder av blommor, när den väl börjar.
Men min allra bästa rosvän tror jag heter Therese Bugnet (jag är expert på att dåligt hålla reda på blommornas namn). Jag köpte den via Internet från Flora Linnea för tre - eller fyra år sedan. Den är nu minst 1,5 meter hög och nästan lika bred. kanske mer. Den har fin färg på både blad och stjälkar. Och förstås på blommorna. Skulle säkert ha fler blommor om jag skulle sköta om den....

I nästa år skall jag vara snäll med både mossrosen och Therese. De ska få både gödsel och jordförbättring...Det lovar jag!


Inga kommentarer: