06 maj 2012

Kyligt - som vanligt.....


Det har varit och är fortsättningsvis en kylig vår och sommaren kommer sakta, sakta. Björkarna skiftar ännu enbart i gult (pollenhalten är hög!), ännu blommar endast vitsippor, lungört, scilla och några andra.

Den kyliga våren är ett dagligt samtalsämne, ändå vill jag snusförnuftigt säga att det har varit nästan exakt likadant väder de senaste åtta åren. Min andra femårskalender är på slutrakan och jag har nu bokfört väder i nio år antecknat. Och det är fascinerande hur vädret är lika, år efter år. I början av maj är det vanligen ca 8-12 grader och kyliga vindar. Om jag skulle spå väder, skulle jag förutse en en kort värmebölja i medlet av maj (som alltid) sen blir det kyligare igen, ja t.om. nattfrost (som alltid). ¨
Fast kanske ändå bäst att låta Foreca ta hand om väderprognoserna, eftersom min teori inte riktigt håller! T.ex. år 2004 och 2006 var det 27 grader den här dagen!!

Men nu tycker jag det är bra det inte är så varmt. Det är ännu så mycket som måste göras i trädgården innan grönskan exploderar. Så låt det gå långsam i fortsättningen också, tack!


Inga kommentarer: