17 maj 2011

Jag har en lund - men vill ha ett arboretum


"Vi kommer att bli som på bricka" sa gubben min, när vi i fjol - den här tiden - lät fälla massor med träd i björklunden. Endast björkarna fick bli kvar. Och visst kändes det först lite tomt och öppet.

I förra veckan besökte jag Helsingfors universitets arboretum i Vik, tillsammans med min biologistuderande dotter. Och så vackert det var med den täta grönskan från mängder av olika träd! Jag vill också ha ett arboretum! Jag vill plantera in nya träd, mera träd, olika sorters träd.

Men när jag kom hem från Helsingfors hade vi fått en ny utsikt från torpfönstret. Jag ser ut över lundens vita björkstammar och gulgröna spirande löv som silar solen. Det är så vackert - och vi är inte på bricka!!

Så lunden får förbli lund. Men kanske jag skall anlägga ett miniarboretum i något annat hörn av tomten.....

Inga kommentarer: