01 juni 2012

Regnet kom före midsommar



Idag kom regnet. Äntligen får man väl säga, efter den värsta pollenperioden i mannaminne. Under den senaste tiden har ett gult damm lagt sig över allting. Nu tvättade regnet naturen....


I regnvädret funderade jag över om vad min mamma egentligen sa om varför det var viktigt med regn före midsommar. Och via Google hittade jag talesätter som härstammar från bondepraktikan;"Bed om regn före midsommar, efteråt kommer det nog din bön förutan". 


Enligt min kloka mamma avsågs att regnet behövdes före midsommar för att göra nytta för grödorna. Enligt bondepraktikan - eller egentligen Internet avses att regn efter midsommar är långvarigt och skadligt.


Oberoende - regnet både behövdes och gjorde gott. "Trastarna ser lyckliga ut" sa min man. Ja, de stackars trastarna och stararna har haft hårt jobb att hitta mat i den torra gräsmattan.Också i rabatterna skrattade perennerna av glädje över rotblötan.  Lyckliga är också pollenallergikerna som har haft en svår vår. Rosendal torpet bidrar ju till eländet - här finns mer än 70 björkar som i år har varit gula av pollenfyllda hängen. Nu har grönskan tagit överhanden, men så här såg det ut i björklunden den 20 maj







Inga kommentarer: