15 april 2013

Drabbad av påssjuka!

Jag har klarat hela vintern utan att drabbas av influensa, kräksjuka och andra basilusker. Men vårens epidemi av påssjuka, den klarar jag mig inte undan. 
Symptomen börjar redan i januari när frökatalogerna dimper i postlådan. Jag bläddrar, drömmer och beställer - på tok för mycket. Men det är så billigt, en påse kostar ju bara några euro - fast vips är räkningen 70 euro.....
Och hemma har jag en salig röra av gamla och nya, köpta och hemlagade, smutsiga och rena, men ack så ljuvliga fröpåsar som jag radar ut och plockar med som om det skulle va en patiens......
En salig röra i min överfulla låda med fröpåsar!
Och när jag står där med mina påsar så undrar jag vad in i hela vassen jag riktigt tänkt på!
Vad skall jag t.ex. med åtta sorters sallad? Jo, jag vet att jag ju bara måste ha den tidiga Black Seeded Simpson. Och den dekorativa Lollo Rossan. Och bindsalladen  Little Gem.  Och en friseesallad. Och rucola förstås....Och...Och....och....
Ja, och så är sallad så dekorativt - och gott.....
Tre sorters sallad - men vad gör jag med åtta......?
Jag tröstar mig och min fröpåsemani med att jag ändå inte satsar på frön till  sommarblommor. Att dutta med  sommarblommor är inget för mig. Fast......nog måste jag ju ha lite krasse....och luktärter, förstås....och sommarmalva (oj då, tycks ha köpt tre sorters malva) ...och dillen behöver ju få zinnia till sällskap......och tagetes skall ju kanta köksväxtlandet....och....

Krondillen tycker om zinnia - och zinnia om krondill!

I år är min påssjuka som värst när det gäller perenner! Jag vågar inte ens tänka på hur mycket krukor det blir om en femtionde del av alla perennfrön blir plantor. Men å andra sidan så hoppas jag ju på det!
Det är så roligt att odla perenner. De blir inte så fort "färdiga", men man är desto mer stolt, när de börjar trivas. Eller OM de börjar trivas.....
För säkerhets skull satsar jag på snabbväxande och lätta perenner och två-åringar. Och ser framemot en prunkande trädgård, full med nya fantastiska perenner som jag själv har dragit upp. 


Temynta som jag sått från frö
Kokardblomma och daggkåpa av egen "skörd"

1 kommentar:

Grön skön passion sa...

Och så påstår de att man kan bara ha påssjuka EN GÅNG..hihi...
Hoppas att allt, iallafall hälften, blir så fint som man gärna vill tro. Alla fröna måste ju inte sås, utan spara halva salladspåsarna till nästa säsong...FAST då vill man ju ändå ha nya sorter ;-))

Vårkram / Therése