22 juli 2013

Blott blått!

Min (mentala) lista över saker "som jag skall sköta bättre nästa år" har nu förlängts med följande:
Jag skall binda upp riddarsporrarna ordentligt. 

Jag har endast en planta, men den bjöd i år på inemot tio fina blomstjälkar med blåaste blåa vackra blommor. Men sen kom regnet och stjälkarna orkade inte bära upp de regntunga blommorna!

Jag tröstar mig med att det blev en fin bukett, alldeles passligt till mitt besök vid mamma och pappas grav. Det kändes bra att kunna ge dem en fin bukett från min egen trädgård.


Började fundera om jag har annat i trädgården som är lika blått som riddarsporrarna. Jag tänkte först att det inte finns så mycket blått, trots att det blåa så fint matchar det faluröda torpet.
Men visst finns det! Både vilda och odlade blå blommor, blått "pynt" och blåa detaljer. Bastudörren är blå och parasoll och borddukar är blåa. Och mitt fina keramikklot från Ceracon är blått. 

Keramikklotet från Ceracon fick jag i julklapp

Här ett litet collage av mera blått i vår torpträdgård. 

Blåklockor och blåeld sprider sig och blommar om de vill, där de vill.  I år har de funnit mindre av dem. Bilderna är från tidigare år.

Snokört är min favorit som kantväxt i grönsakslandet. En kruka med blå lobelia bör ju finnas. Den självsådda gurkörtens blåa blomma är favorit i sallader mm.
Loppisfynd; passliga vaser vänder jag upp och ner som prydnad på blomkäppar. Den skrattande blå solen är ett minne från en resa. Nu pryder - eller misspryder - ett staket. 


Inga kommentarer: