08 juli 2013

Sommarbuffe och blommor i maten

Den här bloggen är ju definitivt ingen matblogg. Trots det kommer jag nu att börja samla lite recept med ingredienser från min trädgård och naturen under etiketten ÄTBART. Här kommer också att finnas lite allmänna tankar och funderingar kring sånt som vi stoppar i munnen - eller som vi kunde stoppa i munnen om vi bara insåg att det är ätligt!

Framför allt vill jag dra en lans för att äta blommor! Det kan vi göra för att de är nyttiga eller goda, men lika gärna för att de är vackra! T.ex. en enkel sallad kan få ett enormt lyft om man slänger med lite blommor.


Jag börjar med min absoluta försommarfavorit - violen!
Visst är de vackra, som här ovan i en gammal rostig bytta. Men de är minst lika vackra, på matbordet, t.ex. i salladen eller som här nedan i vattenkannan, tillsammans med persilja.
Bilderna är ju inte fotomässiga höjdare och vattenkannan en vanlig ful plastkanna. Men det får vi väl bortse från.....


Nyligen bjöd vi våra vänner på sommarfest i Rosendal torpet och dukade upp till en sommarbuffe, som gästerna uppskattade. Men jag tror uppskattningen lika mycket berodde på att  maten såg vacker ut, som på att den smakade bra.
En enkel höjdare är i mitt tycke att skiva gula och röda tomater på ett fat strö blåa violer och basilika över, lite flingsalt och en god olja - och färdigt!
En favorit på buffebordet, vars recept finns nedan, är persiljesnurrorna, vars recept ingick i Allt om trädgård 2-2013. Smarriga!!

PERSILJESNURROR MED PARMESAN

DEG: 1 dl finhackad persilja, 100 g smält smör, 3 dl mjölk, 25 g jäst, 1 tsk örtsalt, 1 dl grovt dinkelmjöl, 5+1 dl vetemjöl
FYLLING: 150 g riven parmesanost, 2 dl finhackad persilja.
GÖR SÅ HÄR: Smält smöret och tillsätt mjölken, värm fingervarmt och smula ner jästen, tillsätt örtsalt och persilja, tillsätt mjöl vartefter under omrörning, knåda degen i 5-10 minuter. Låt degen jäsa. Baka ut på mjölat bord, kavla till en 3-5 mm tjock platta och strö över persilja och riven ost. Rulla ihop degen och skär den 2-2,5 mm tjocka bullar. Låt dem jäsa på plåt ca 30 minuter.
Grädda i 200 graders ugn i 16-18 minuter. 

Inga kommentarer: