21 juni 2011

Gult är inte fult, speciellt inte i morgondimma!


Jag erkänner, min paradrabatt är gul. Förstås - med inslag av alla möjliga andra färger i de blommor som dyker upp av sig själv och som jag inte kan motstå......
Flere av mina vänner vill inte ha gula blommor i trädgården. I trädgårdstidningar kan man ofta läsa att gula blommor är förbjudna i "de fina" trädgårdarna! I Rosendal-torpet kommer gemsrot, gula krokusar och tulpaner först på våren, efter det gultörel och daggkåpa. Sen tar den gula daglilja över i rabatten och småningom är det dags för höstens blommande rudbeckior.
När man stiger upp en tidig morgon, när de första solstrålarna söker sig fram bakom skogen och morgondimman ännu ligger över ängen, då strålar redan de gula blommorna. Och jag tycker att gult är riktigt fint, sen får andra tycka vad de vill.

Inga kommentarer: