13 juni 2011

Världens bästa plats i Rosendal-torpet!



I en vrå av min köksträdgård och örtagård har jag lagt enkla betongplattor och parkerat en kasserad campingstol, ett slitet bord och en tvättplats. Det är inte världens tjusigaste design på min sittplats och fägkombinationerna är lång ifrån stilrena. Men ändå är det världens bästa plats för mig! Här pausar jag från ogräsrensning med en kall cider. Här rensar jag blåbär och svamp. Här sköljer jag grönsaker och tvättar händerna. Här sitter man skyddad från insyn och vindar, solen lyser hela dagen och speciellt kvällsljuset är magiskt här.


*Bakom det kantstötta zinkfatet har naturen i år gett mig en doftande vägg av självsådda trägårdsnattvioler och blågull. Och när de blommat ut är det dags för häcken av oregano att blomma, som även temynta, isop och andra örter. Och fjärilarna älskar min patio, minst lika mycket som jag. Och inte klagar fjärilarna över att blommornas färger skär sig.....


Dagens kloka ord: Man får stå ut med regnet om man vill njuta av regnbågen.

Inga kommentarer: