18 juni 2011

Ringblommorna invaderar köksträdgården!


Jag tänkte inte så grönsaker i år. Men lite sallad måste man ju ha. Och bönor och mangold kan jag ju inte va utan. Ja och persilja och dill måste jag ju så, förstås. Och lite morötter och rödbetor. Och kanske gurka.....
Så visst sådde jag grönsaker - och som vanligt kommer det nu upp miljoner med ringblommor, snokört, gurkört, vallmo mm mitt i grönsakslandet. Nu växer och frodas blommorna bland de späda grönsakerna. Och som vanligt nämns jag inte rensa bort dem, utan jag tror det skall bli så fint med blommor bland grönsakerna. Bilden är från 2009, då mitt grönsaksland var så här färggrant.
Visst är det fint....MEN det är ett problem! Det blir liksom mera ringblommor än sallad, bönor, mangold, rödbeta .....för att inte tala om dill och persilja som kvävs i hjäl.
Men vad sjutton, det är väl huvudsaken det växer....
En favoritbok är för övrigt Lena Isreaelsons Kål & krasse - den nya köksträdgården. Boken drar en lans för den vackra köksträdgården.

2 kommentarer:

Boman sa...

Du kan ju käka ringblommor eller göra salva på dem. Vackert är det också. Själva har vi kvarglömda potatisar som dyker upp på oväntade ställen(köpte huset i höstas)

Eva sa...

Ringblommor är ju så fina. Förstår att du har svårt för att rensa. Jag tycker att det är väldigt fint med ringblommor bland grönsakerna
Eva