09 juni 2011

Sommarblommor är inte min grej....

Jag är inte så mycket för sommarblommor i kruka!
Jag försöker övertyga mig själv, efter ett besök i Annikas växthus, fullt med underbara sommarblommor som får pulsen att stiga och ha-begäret att växa.
Men sommarblommor är inte min grej, säger jag åt mig själv...
Kanske sanningen ändå är att jag är för snål och lat för sommarblommor och krukodling. Efter tillbyggnaden av torpet är kassan skral, så jag satsar hellre pengarna på träd och buskar än blommor. Men jag är också lat, jag orkar inte vattna, ids inte plocka döda blommor, pyssla om.... I den sommarhetta vi nu har, ropar sommarblommorna efter vatten flere gånger om dagen.


Jag har ett förråd fullt av krukor av olika format, men man kan ju göra så mycket annat med krukor än plantera sommarblommor i dem. Jag gräver upp perenner och örter och placerar i krukorna. Speciellt fetbladsväxter, som inte är så törstiga. Eller svänger dem upp och ner, som här på störarna med rosenböna, en bild från i fjol.
Ja, och besöket i Annikas växthus; jag erkänner! Det blev några sommarblommor....Och rosmarin, mynta och lavendel. Som jag skall plantera i kruka.

Inga kommentarer: