09 januari 2012

Blåeld och kungsljus - för biologisk mångfald


De här vilda blommorna från min torparträdgård, i svenska blå-gula färger, vill jag förära alla mina nya svenska bloggvänner. 

De är också en bra symbol för min trädgård, eftersom blåeld och kungsljus båda hör till de växter som dyker upp precis där de själva vill och inte alls där jag vill!
De är båda två-åringar, första året kommer en liten bladrosett som jag inte kan motstå. 
Nästa år bladen gigantiska och  blomspirorna är meter höga, till min glädje och fasa. 

Jag vill också publicera bilden med en hälsning till min älskade dotter Vivi , på sjukhus i Irland. Vivi har lärt mig massor om hur man kan befrämja den biologisk mångfalden i sin egen lilla trädgård - och framför allt varför!  Blåelden är nämligen en växt som har stor betydelse för fjärilsbeståndet.
Eftersom jag inte kan hämta blommor åt dig till sjukhuset, så får du Vivi den här "digitala buketten" med en stor kram! Hoppas du snart är i full gång med att rädda den biologiska mångfalden igen.

1 kommentar:

Inger sa...

Tack snälla, jag tycker väldigt mycket om både blåeld och kungsljus:)
Kram