15 januari 2012

Torpardrömmar = pioner och fingerborgsblommor



Pioner och fingerborgsblommor är för mig symbolen för den ultimata torpdrömmen.
Dessutom är de minnessaker för mig.

Nära mitt barndomshem finns ett litet torp, som åtminstone i barndom, hade en vildvuxen trädgård, full av pioner och fingerborgsblommor. Som barn drömde jag om att någongång få bo i det torpet. Jag tyckte det var så fint när blommorna växte inne i det höga gräset.

När min mamma och pappa gick bort, ärvde jag en tomt, granne till torpet.
Jag sålde tomten och har nu satt fast de pengarna jag fick vid försäljningen i mitt eget torp med pioner och fingerborgsblommor. Det känns som om jag har förverkligat min barndomsdröm.

Jag har nu bara två pioner. Den vita, med fantastiska stora dubbla blommor,
har jag fått av en vän som delade en urgammal pion vid sitt hus.
Den enkla rosa  planterade från en ynklig rot och var bland det första jag planterade i Rosendal torpet.
I sommar skall jag  plantera fler pioner!



Posted by Picasa

2 kommentarer:

Margot sa...

Vackra bilder på underbara blommor! Jag älskar både fingerborgsblommor och pioner, men tyvärr har jag inte plats för pioner i min lilla trädgård! När jag får en större trädgård kommer jag att ha många pioner!
Ha en fin ny vecka!
Kram Margot

Sanna Tallgren sa...

Anteeksi, että kommentoin suomeksi, ruotsini on kehnoa :) Pionit ovat suuri rakkauteni ja niitä on kertynyt kauheat määrät. Puutarhanne on ihastuttava ja kuvat herättävät kevätkaipuun.