19 januari 2012

Jag undrar hur grodorna i dammen har det?


Min damm är egentligen bara en liten pöl som jag själv grävt. Inga hästkrafter behövdes, utan endast spade och kvinnokraft. Berget kom snabbt emot så dammen blev varken stor eller djup. Men den är till stor glädje för både oss och djurlivet. Eftersom den finns utanför fönstret så kan vi lätt följa med när fåglarna badar i dammen så det står härliga till. Grodorna har också hittat dammen. Först var de jätteblyga och dök, så fort vi närmade oss fönstret. Men ganska snart blev de vana vid oss. 

Nu undrar jag ändå hur grodorna har det under vintern? Och stör jag grodornas liv i dammen när jag tömmer och städar ur dammen? Och när skall jag i såfall städa ur dammen, för att minst störa grodorna? Jag har ännu inte set grodyngel i dammen. Vad skall jag göra för att de skall trivas så bra att de lägger ägg?




2 kommentarer:

Inger sa...

Om grodor vet jag ingenting men jag har sett att du har det väldigt mysigt i din trädgård:)
Kram

Sanni sa...

Ihana sammakko. Ne on mun lempiotuksia.
http://www.divaaniblogit.fi/blogit/villipiha/2011/07/22/kasvihuoneessa/