22 maj 2010

Att vattna - det gillar jag inte!

JAG SITTER på min veranda, den åttonde varma dagen i följd. Blomrabatten är frodig - men slokar. Nu behövs vatten. Men se, att vattna, DET gillar jag inte!!

JAG HAR EN DEAL med Han däruppe. Tror jag. Jag bidrar till skönheten och naturens mångfald genom att så och plantera. Han får ta hand om vattnandet. Men ibland anser Han säkert att det inte är en rättvis deal! Då vattnar Han inte, utan låter solen gassa över mina stackars slokande blommor. "Lite stillsamt regn, så där 5-10 mm, mellan kl. 22 och 6", snälla,ber jag. Men blir alltför ofta obönhörd!

FÖR ATT LÖSA PROBLEMET har jag för det första försökt gå in för sånt som inte behöver så mycket vatten. Vackra sommarblommor i krukor är inget för mig!! Änglatrumpeter som skall vattnas flere gånger om dagen, gör er inte besvär. Hit kommer ni inte! I krukorna sätter jag taklök och andra fetbladsväxter, någon tuija, andra uppgrävda perenner som tål lite torka.

FÖR DET ANDRA har jag gått in för att strunta i om det slokar. Visst går salladen går i blom om den inte får vatten. Men so wath!! Det är väl naturens gång. Och sallad i blom - den är vacker den också. Så låt solen skina, som denna vackra lördag morgon. Nog regnar det sen nåt tag igen, kanske till och med för mycket!!

Inga kommentarer: