29 maj 2010

Mellan hägg och syren

MELLAN HÄGG OCH SYREN är ett känt talesätt som enligt Wikipedia skildrar den mest njutbara tiden av året, den tid då våren definivt drar sig tillbaka och lämnar rum för sommaren. Uttrycket, som hänvisar till den tid då häggen slutat blomma och syrenen inte ännu börjat blomma, lär härstamma från skomakaren som satte en skylt på dörren där det stod "stängt mellan hägg och syren". Ja, den skomakaren unnade sig inte lång ledighet. Nu blommar ännu hägg och syrenen håller på att slå ut.

DEN SKIRA GRÖNSKAN är njutbar. Jag kan nog instämma i att det är den finaste tiden på året. Hela sommaren framför Som tur är går utvecklingen nu lite långsammare, när vädret blivit kallare. En vecka med 25-28 grader har gått över i en vecka med runt 10 grader och regn. Men alla löv har slagit ut - också den långsamma kungen - asken - börjar ha löv.

IDAG SÅDDE JAG bönor, gurka och ärter och hann med nöd och näppe, innan det började regna. Landena är också nu fulla. Finns inte en ledig jordplätt! Vart i hela friden skall jag göra av kål, squash, majs och tomater som fortfarande står i sina burkar på verandan!! Det enda som jag - i princip - inte ännu har sått är störbönor. I princip, eftersom jag nog har fröpåsar, men eftersom jorden varit så lerig och hård,ids jag inte så det som skall neråt som tex. palsternacka. Också lite rödbetor och moröter har jag sparat till gynnsammare år. Sen har jag också sånt som jag tänker så i juli-augusti. Sen sallad, spenat, asiatiska bladgrönsaker. Få se om det blir till något....

Inga kommentarer: