18 maj 2010

Det bor en groda i dammen!


Egentligen bor det två; en vid dammen och en livslevande i dammen. Den som står vid dammkanten fick gubben i gåva och trots att jag inte är någon vän av den här sortens pynt, tycker jag den är söt och matchar det grönvita.

Dammen är inte mer än en grop som jag grävde upp för några år sedan. Den blev inte större pga att berget kom mot. Men trots att den är liten, har den varit till stor glädje både för oss och för djurlivet. För tredje året i rad bor här alltså en groda. En skygg groda som gömmer sig så fort man tittar ut genom fönstret. Mindre skygga är fåglarna som badar i dammen. Det är spännande att se hur olika fåglar badar på olika sätt. Blåmesarna har inga hämningar, strittar omkring sig så det står härliga till, medan andra fåglar mer försynt och förnämt doppar sig i strandskvalpet.

Fotot är från slutet av juni i fjol, då det vita löjtnantshjärtat blommade. Avsikten var att de här rabatterna skulle vara vita, med lite inslag i blått. Men hur det nu var så hamnade ett rött löjtnantshjärta här och växer så frodigt så jag nämns inte ta bort det. Sen har en orange lilja ploppat upp av sig själv och är vacker tillsammans med daggkåpan, så den får också stanna. Och "i misstag" planterade jag en ligularia som växer så fint - och har gula (!), blommor på hösten. Så min vana trogen håller inte planerna, men vad fasingen, det växer och frodas, så låt gå!!

Inga kommentarer: